Alexander den store, 2023, papir, blekk, pastell, 105×245 cm

Primært jobber jeg med videokunst og tegninger. Jeg er kunsthistoriker av utdannelse og dette gjenspeiles i mine prosjekter.

Jeg var i Roma på et kunstneropphold Circolo Scandinavo to ganger i 2022 og 2023. Under kunstneroppholdet besøkte jeg et stort antall museer, kirker og gallerier for inspirasjon og utvikling av ideene mine. Jeg ble inspirert av relieffene fra Vatikanmuseene og Nasjonalmuseet for forhistorie og etnografi i Roma og begynte å tegne historie om Alexander den store.

En serie av tegninger Alexander den store som var den makedonske kongen og ble en legende allerede mens han levde og døde under mystiske omstendigheter i Babylon da han var 33 år gammel. Aleksander den store eller på gresk Megas Alexandros (356-323 f. Kr.) er en av verdenshistoriens mest omtalte personer som en etterkommer av de greske gudene, en elev av Aristoteles og en erobrer som ikke tapte et eneste slag. Det er mange legendariske beretninger rundt livet hans, som i løpet av sitt korte liv erobret det meste av verden kjent for de gamle grekerne.

Utgangspunktet for serien min var et marmorrelieff med Alexander fra kirkefasader som viser han som tar av til himmelen for å se den store utsikten ovenfra. Historien oppsto som et populært ikonografisk tema for middelalderkunst, brukt som et eksempel på stolthet. I Roma begynte jeg å tegne skisser til serien om Alexander etterpå at jeg sett den. Skikkelsen av Alexander har tradisjonelt vært i relieff, men jeg nysgjerrig på å oversette fra 3D til 2D-plan og jobbe med store formater, og nå er tegningene 105×280 cm.

Så første tegninger viser Alexander som tok av til himmelen ved hjelp av griffer. Den andre tegningen viser Alexanders nedsenkning i havets dyp i en slags dykkerklokke. Denne historien eksisterer ikke i relieff men i flere miniatyrer. Jeg finner og tegner selv på hvordan det kan se ut. Jeg fortsetter min forskning og har funnet ut at Dante plassert Alexander den store i helvetes syvende sirkel, hvor voldtektsmenn, tyranner og røvere plages. De koker i en vollgrav av rødglødende blod.  

Jeg har kombinert historiene til mannen som ble mest kjent for sitt ønske om å underlegge alle nasjoner og vist ham på enorme papirer og har laget en triptyk. Jeg er interessert i ideen om å forstå og vise hvordan en virkelig karakters liv ble forvandlet til et eventyr eller en myte. Hvorfor sønnen til Zevs og en ekte karakter ble avbildet på fasadene til kristne kirker?

Jeg ser også en parallell til moderniteten, hvor mange moderne politikere har skapt legender rundt seg.

Alexander den store, 2023, papir, pastell, 280×105 cm, 1 del
I den gamle romerske tradisjonen, som senere gikk over til Byzantium, beskrives  Alexanders fly slik: «Alexander beordret fire sterke griffer som skulle festes til tronen, som ikke fikk spise på tre dager. Selv satt han på tronen og reiste to høye spyd, som kjøttstykker ble bundet på. Griffene, som strever etter det siste, løftet tronen med Alexander opp i luften. I stor høyde møtte en fugl med et menneskelig ansikt Alexander og beordret ham til å returnere til jorden. Da Alexander så ned, så han, dypt under seg, en enorm opprullet slange og i midten av ringen en liten plattform. Fuglen forklart ham at slangen er havet, og plattformen er landet omgitt av havet. På kommando av fuglen senket Alexander spydene, og griffene fløy ned og senket ham trygt til bakken…»
Alexander den store, 2023, papir, pastell, 280×105 cm, 2 del
Alexander den store, 2023, papir, pastell, 280×105 cm, 3 del
Alexander den store, 2023, papir, pastell, 240×105 cm, Kunstarena 2023, foto Adrian Bugge
Alexander den store, 2023, papir, pastell, 240×105 cm, Kunstarena 2023, foto Adrian Bugge
Serien var presentert på en utendørs festival KunstArena 2023. For den tredje tegningen der Alexander er i helvete, brukte jeg sepia og rødkritt, og regnet hjalp meg å gjøre materialet uskarpt for å få følelsen av at helten gråter blodige tårer og hendene hans er i blodet til de drept av ham.
Kunstarena 2023, foto Adrian Bugge